Luchtkwaliteit op school is goed



Onze Middenschool scoort goed op het gebied van fijnstof in de omgeving. Dat blijkt uit een onderzoek in het kader van het AIRbezenproject.
Het AIRbezenproject onderzoekt de luchtkwaliteit met aardbeienplantjes. Leerlingen van de Middenschool verzorgden daarbij de plantjes gedurende enkele maanden. Daarna stuurden ze enkele blaadjes per plant op om de hoeveelheid fijnstof te bepalen. Op die manier wordt de verspreiding van fijnstof afkomstig van het verkeer in de provincie in kaart gebracht, maar weten we tegelijk ook hoe (on)gezond de lucht is die de leerlingen inademen.
“Fijnstof” of “particulate matter (PM)” zijn in de lucht zwevende deeltjes die kleiner zijn dan 10 micrometer. Hoe kleiner de deeltjes, hoe dieper deze deeltjes in de longen kunnen doordringen en hoe gevaarlijker ze zijn.
Uit het onderzoek op school blijkt dat de kwaliteit van de lucht goed meevalt. Met een score van 11,03
µA zit onze school onder het gemiddelde van het schoolonderzoek in Vlaanderen. Dat was immers 13 µA. Met de score blijft College ten Doorn ver onder de scholen die de hoogste waarden laten optekenen. Daar haalt men waarden van meer dan 16 µA.
Meer informatie vindt u op de overzichtskaart van het AIRbezenporject  




Beloond voor strijd tegen zwerfvuil



Onze school kreeg van de stad Eeklo een cheque van 1.500 euro naar aanleiding van de actie ‘Mooimakers’. De prijs komt er na de grote schoonmaakoperatie op school van begin april. 
Een 25-tal klassen namen tijdens de lessen Lichamelijke Opvoeding al ploggend (lopen en tegelijk afval oprapen) de campus onder handen en probeerden om zoveel mogelijk afval te verwijderen.
 




Topresultaat voor wiskundigen



Eind mei mochten maar liefst vier leerlingen van College ten Doorn naar de proclamatie van de Wiskunde Olympiade in de Universiteit Antwerpen. Onze school had twee finalisten in de Junior Wiskunde Olympiade en twee in de Vlaamse Wiskunde Olympiade. Dat is een spectaculair resultaat wanneer je weet dat er zich meer dan 25.000 Vlaamse deelnemers uit 440 scholen inschreven voor de eerste ronde. In totaal werden er trouwens maar 154 leerlingen toegelaten tot de finale. Wanneer onze school dan met 4 finalisten vertegenwoordigd is, kan je alleen maar apetrots zijn op de prachtige prestaties van Cédric Catry en Thomas Van Acker uit het zesde en Yoran De Sutter en Mattice Criel uit het vierde.  




Coltdplay ‘unisono’ op luid applaus onthaald



51 jonge zangers en zangeressen, vier meezingende leerkrachten van basisschool De Meidoorn en van onze Middenschool, een pianist en een dirigente/liedjescoach. Met die setting trok het popkoor Coltdplay in mei twee optredens lang naar de polyvalente zaal.
Het koor ontstond als een uitloper van het project ‘Bruggen bouwen, muren slopen’, waarbij leerkrachten van basisschool De Meidoorn en de Middenschool van College ten Doorn enkele dagen wisselden van klas. “Een popkoor kan de kloof tussen de lagere school en de ‘grote school’ dichten en bovendien is samen zingen gewoon heel leuk”, was de redenering van Meidoorn-onderwijzer Geert Faes en Middenschool-leraressen Petra Van Belleghem en Annelies Schuermans.
Een schooljaar lang repeteerde de grote groep wekelijks drie kwartier en dat werk mondde vorige week dus uit in een optreden.
De term ‘popkoor’ is goed gekozen, wat op de setlist van 19 nummers stonden onder meer liedjes van Gorki, Georges Ezra en -uiteraard - Coldplay. Ook oudere pareltjes van bijvoorbeeld Louis Neefs en Herman van Veen werden van onder het stof gehaald.
Het resultaat werd unisono op luid applaus onthaald en de reacties op de sociale media waren laaiend enthousiast. En toch is nog werk aan de winkel, vinden de organisatoren. “Eén keer in de week drie kwartier zingen is eigenlijk veel te kort. Vandaar dat we nog niet meteen pretenderen dat we een écht koor zijn! Maar wat nog niet is kan het steeds worden.”
En het voordeel van een koor dat de basis- en de secundaire school overspant, is dat er véél jaren zijn om het niveau nog hoger op te krikken…
 




Prijs voor boot op zonne-energie



Vijf leerlingen van College ten Doorn kaapten vorige week de hoofdprijs én de publieksprijs weg tijdens de finale van de Solar Olympics in Technopolis, Mechelen.
Dat is een wedstrijd georganiseerd door het Agoria Solar Team van de KULeuven, dat deelneemt aan het wereldkampioenschap voor zonnewagens.
De wedstrijd richt zich naar leerlingen van het secundair onderwijs. Dit jaar namen 70 teams deel.
De ‘Singularity Engineers’ van College ten Doorn wonnen tijdens de finale de Publieksprijs én de Technopolis Technologieprijs voor hun ‘Singularity Beast’. Dat is een vaartuig op zonne-energie dat kan ingezet worden om de waterkwaliteit te bepalen.
De winnaars zijn Cédric Catry, Karam Kaspar, Toon Lanszweert, Abdullah Sabaa Allil en Thomas Van Acker. Ze studeren in het zesde jaar van de richtingen Moderne Talen-Wiskunde en Wetenschappen-Wiskunde.
Opmerkelijk is dat twee van de winnaars hun carrière op College ten Doorn startten in de OKAN-klas. Dat is de Onthaalklas voor Andertalige Nieuwkomers. Karam en Abdullah zijn allebei afkomstig van Syrië.





SODA-leerlingen in de bloemen gezet



Een pak leerlingen uit de bso- en tso-school ontving in mei het zogenaamde SODA-attest. SODA staat voor Stiptheid, Orde, Discipline en Attitude. Leerlingen die daarin uitblinken worden beloond met een SODA-attest waarmee je makkelijker aan werk geraakt. Ze kunnen zich namelijk aanbieden op de SODA- website die veel ondernemers uit de streek raadplegen bij hun zoektocht naar goede werkkrachten. Leerlingen die nog niet afgestudeerd zijn, kunnen met hun SODA-attest ook aanspraak maken op leuke en leerrijke vakantiejobs, stageplaatsen en weekendwerk. Een groot aantal leerlingen mocht zijn of haar attest komen afhalen tijdens een avond met een optreden van stand-upcomedian en oud-leerling Koen De Wulf. Tijdens de aansluitende receptie konden leerlingen kennismaken met de interimbedrijven Konvert, Go4jobs en Accent. Ook AZ Alma en landschapsaannemer Krinkels hadden er een stand.
Enkele leerlingen vielen in de prijzen. Go4jobs verlootte immers een smartphone en Accent gaf een ticket voor Rock Werchter cadeau.
 




voorbereiding examen arts/tandarts



Op woensdag 27 maart en op 3 april konden onze laatstejaars aso de workshops CLEAR en VAARDIG volgen ter voorbereiding van het toelatingsexamen arts/tandarts. Vorig schooljaar hadden we mooie slaagpercentages onder onze zesdejaars die hieraan deelnamen. We duimen dat onze leerlingen ook dit jaar alle aangeboden kansen grijpen en zich prima zullen voorbereiden!




Volop stages



Het 5de jaar land- en tuinbouw is momenteel op stage in Emilia Romagna (Italië). Op de foto ziet u hun bezoek aan een opslagplaats waar 100.000 grote parmigiano-kazen liggen. De leerlingen leren er onder meer over de productie van deze kaas. De tweede week van hun verblijf in Italië lopen ze stage in verschillende bedrijven waar streekproducten gemaakt worden. Voor andere klasgroepen van de aso-, tso- en bso-scholen zijn ondertussen ook nog stages bezig in Duitsland, Finland, Schotland, Malta, Griekenland en Noorwegen.  




Naar Debatfinale in Vlaams Parlement



De projectgroep Debat en Journalistiek van de Humane Wetenschappen nam deel aan de provinciale voorronde van de Hujo Debatwedstrijd. De finale van deze voorronde was een exclusief College ten Doorn-feestje, want alle finalisten kwamen uit onze school. De winnaars (Louise Dereumaux en Shania Laureyns uit 6B) mochten hierdoor op 23 maart naar de grote finale in het Vlaams Parlement in Brussel. Daar wonnen ze niet, maar de ervaring zijn ze alvast rijker.




College ten Doorn wint ingenieurswedstrijd



Toon Lanszweert, Cédric Catry, Meike Buysse en Thomas Van Acker van College ten Doorn wonnen in Gent de ingenieurswedstrijd EBEC Ghent, editie middelbaar. EBEC staat voor European BEST Engineering Competition en is de grootste competitie tussen ingenieursstudenten van Europa.
In deze wedstrijd ontwerpen de deelnemers een systeem om een concreet probleem oplossen. Het materiaal dat ze daarvoor krijgen is heel eenvoudig: plakband, friscostokjes, nageltjes, touw, ...
De deelnemers moesten dit jaar een kraansysteem ontwerpen. Dat werd gemonteerd op een (miniatuur)treinstel, zodat de meegevoerde container snel en efficiënt kon gelost worden.
Eenvoud, originaliteit, teamwerk en out of the box-denken waren de sleutelbegrippen om rekening mee te houden.
Na twee en een half uur werken en uittesten mochten de deelnemers van College ten Doorn hun kraan aan de vierkoppige jury voorstellen. De Eeklose leerlingen kregen te horen dat ze bij de top drie hoorden.
Die top drie mocht nu in een aula van de universiteit van Gent het ontwerp nog eens toelichten. Daarna werd het Eeklose team tot winnaar uitgeroepen. Ze lieten daarmee 11 andere deelnemende teams uit Gent, Kortrijk, Zwijnaarde, Roeselare… achter zich.
De winnende leerlingen volgen in de College ten Doorn de richtingen Wetenschappen-Wiskunde en Moderne Talen-Wiskunde.